[icegram campaigns=”655″]
Denk wat je wilt over elektrische vrachtwagens, maar ze zijn de toekomst. Dat moeten ze wel.
Volgens de European Climate Foundation en Cambridge Econometrics zou het veranderen van de hele Europese vrachtwagensvloot van diesel- naar elektrische en waterstof energie tegen 2050 tot 11 miljard vaten olie kunnen besparen.
Het rapport, gesteund door Tesla Inc., Volvo AB en Siemens AG, ondersteunt het idee dat een verschuiving naar vrachtwagens met nulemissie de consistente economische groei in de komende 30 jaar kan stimuleren.
Momenteel importeert Europa ongeveer 89% van zijn olie, waarvan het merendeel wordt gebruikt voor transportbrandstof.
De Europese Commissie heeft gezegd dat emissies tegen 2030 met 10% zullen toenemen als vrachtwagens niet efficiënter worden. Op dit moment zijn commerciële vrachtwagens minder dan 5% van alle wegvoertuigen, maar dragen ze toch 22% van de EU- transport emissies bij.
Fabrikanten hebben hard gewerkt om met oplossingen te komen, aangezien er emissiedoelstellingen gehaald moeten worden. Hoewel de noodzaak om vervuiling te verminderen een belangrijke overweging is, geldt dit ook voor de infrastructuur en de reikwijdte van het goederenvervoer. Volgens het rapport zal ongeveer 140 miljard euro aan nieuwe energie-infrastructuur moeten worden besteed voordat de Europese wagenparken emissievrij kunnen zijn.
Groenere vrachtwagens zijn de toekomst, maar de verandering moet geleidelijk gaan.