Share This Post

Hoofdartikels

Een wereld zonder vrachtwagenchauffeurs? Het zou behoorlijk ernstig zijn…

Een wereld zonder vrachtwagenchauffeurs? Het zou behoorlijk ernstig zijn…

Uit het laatste rapport van het logistieke marktonderzoeksbureau Ti blijkt dat het Europese wegtransport zijn snelste groei van 4,5% in reële termen heeft sinds 2009. Cijfers die gepubliceerd zijn in het European Road Freight Transport-rapport laten ook zien dat dit momentum aan lijkt te houden.

Europa is, net als zoveel andere regio’s in de wereld, sterk afhankelijk van vrachtvervoer, dus het is moeilijk om je de gevolgen voor te stellen als vrachtwagenchauffeurs plotseling zouden stoppen met rijden.

Je kunt een idee krijgen door de gebeurtenissen in Brazilië. Toen Braziliaanse vrachtwagenchauffeurs een week in staking gingen, verlamde het het land. Sao Paulo, de grootste stad en het financiële centrum van Brazilië, riep de noodtoestand uit en het openbaar vervoer kwam tot stilstand, omdat benzinestations zonder brandstof kwamen te zitten.

De Braziliaanse president gaf na een week toe aan de eisen van de stakende vrachtwagenchauffeurs en het land maakte gedurende die zeven dagen ongelooflijke ontberingen door.

Een nieuw onderzoek door de American Trucking Association laat zien wat er zou gebeuren als vrachtwagenchauffeurs zouden stoppen met vrachtvervoer. De bevindingen zijn iets waar elk land rekening mee moet houden…

Op de eerste dag zouden medische basisbenodigdheden zoals spuiten en katheters opraken, terwijl sommige medicijnen voor kankerpatiënten zouden vervallen.

Benzinestations en levensmiddelenwinkels zouden langzaam leeg beginnen te raken, waardoor de paniek van consumenten bijna onvermijdelijk zou worden en er waarschijnlijk sprake zou zijn van burgerlijke onrust.

Verderop in de toeleveringsketen zouden we vertragingen in de productie zien, wat betekent dat computer- en autofabrikanten het moeilijk zouden krijgen. Omdat onderdelen bijna elk uur worden geleverd, zou het niet lang duren voordat bedrijven geld gingen verliezen en werknemers hun baan kwijt zouden raken.

Oh en verwacht ook geen post of leveringen te ontvangen.

Na twee of drie dagen zou de paniek van consumenten escaleren en zouden geldautomaten zonder geld komen te zitten. Ondertussen zal er geen afval worden opgehaald en dat zou zorgen voor rommelige steden en dorpen.

Als vrachtwagenchauffeurs langer dan een week niet zouden werken, dan zouden we een nog ernstigere situatie te zien krijgen. In deze fase zouden de meeste mensen en bedrijven geen brandstof meer hebben en zouden de meeste vormen van transport buiten werking zijn – inclusief vliegtuigen.

Omdat veel mensen afhankelijk zijn van auto’s en bestelwagens om naar het werk te gaan, is economische schade onvermijdelijk. Tegelijkertijd zou het, zonder toegang tot voedsel, contant geld, artsen en andere dagelijkse behoeften, behoorlijk beangstigend aanvoelen.

Het meest verontrustend is dat het niet lang zou duren voordat schone watertoevoer droogloopt. Vrachtwagenchauffeurs leveren op wekelijks of tweewekelijks basis zuiveringschemicaliën aan waterleidingsbedrijven. Zonder deze chemicaliën kan water niet veilig worden gemaakt om te drinken.

Natuurlijk zijn deze scenario’s hypothetisch. Maar met de kwestie van de Brexit die nog steeds boven het hoofd van het Verenigd Koninkrijk hangt en de ‘gilets jaunes’ beweging die zich naar de vrachtwagenchauffeurs van Frankrijk verspreid, voelt de mogelijkheid van vertragingen of een stakingsactie in de vrachtindustie nooit al te ver weg.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>