Share This Post

Rijden & Logistiek

Een chauffeursopleiding hoeft niet in een klaslokaal te gebeuren

Een chauffeursopleiding hoeft niet in een klaslokaal te gebeuren

Het internet verwijdert een reeks fysieke barrières – en dit is terug te zien in alle industrieën.

In de detailhandel bijvoorbeeld, hebben online verkopers kunnen voldoen aan de wens van de consument om te kunnen kiezen. Ze doen dit door kleine hoeveelheden van duizenden artikelen te verkopen. Fysieke detailhandelaren zijn niet in staat zo’n groot aantal artikelen op voorraad te hebben, maar in de virtuele wereld kunnen leveranciers deze artikelen zonder directe kosten beschikbaar hebben. En die kleine hoeveelheden verkopen tellen samen snel op tot enorme verkoopmarges.

Dit soort longtail-economie is een gegeven in de detailhandel en mensen verwachten dat ze met een enkele klik een verscheidenheid aan keuzes hebben. Maar hoe vertaalt longtail zich in het vrachtvervoer?

Bij het opleiden van chauffeurs worden chauffeurs vaak van de weg gehaald en in een klas gezet. En dat is een probleem voor de bedrijfsresultaten. Het vrachtvervoer is afhankelijk van chauffeurs die op de weg zitten en goederen afleveren, die dus niet in een kamer zitten om naar een PowerPoint-presentatie te kijken.

Op dezelfde manier dat winkeliers in fysieke winkels gedwongen zijn om kieskeurig te zijn over welke items ze op voorraad hebben, hebben de kosten van het leveren van chauffeursopleidingen de wagenparken gedwongen om kieskeurig te zijn over de opleidingen die ze aanbieden.

Oriëntatietraining is een must – het is de manier waarop er nieuwe chauffeurs achter het stuur komen. Herstelwerkzaamheden na incidenten moeten ook op de agenda blijven staan, omdat verzekeringsmaatschappijen eisen dat dit gebeurt. Gezondheids- en veiligheidscursussen worden door de meeste bedrijven ook als essentieel beschouwd, maar daarnaast is het moeilijk om te rationaliseren welke cursussen niet weg bezuinigd moeten worden.

Een online opleiding betekent echter dat een opleiding voor chauffeurs altijd en overal beschikbaar is, met minimale verstoring voor het bedrijf.

Het is niet alleen een kwestie van een online opleiding om die mensen te bereiken die niet in staat zijn om een les in een klaslokaal bij te wonen. Het is dat online opleidingen zo’n breed scala aan opleidingsopties biedt die niet noodzakelijkerwijs mogelijk zijn in een klassikale omgeving.

Met de barrières verwijderd (dat wil zeggen dat het bedrijf er niet onder lijdt en dat bestuurders geen tijd missen die ze anders thuis doorbrengen), is er geen reden waarom er niet meer chauffeursopleidingen zouden kunnen worden aangeboden. Wagenparken zouden meer niet-prioritaire opleidingen kunnen aanbieden en hun hele opleiding leveringsmodel kunnen transformeren. De resultaten zouden te zien zijn aan de veiligheid van de wagenpark en de algemene kwaliteit van de chauffeur.

Meer uitgebreide opleidingsprogramma’s zouden chauffeurs ook voorzien van de vaardigheden die ze nodig hebben om elke vrachtwagen zonder chauffeur het op een lopen te laten zetten.

Het is een schande dat je niet online kunt leren voor een CDL. De kosten van die cursussen zijn scherp en elke korting zou goed ontvangen worden, maar het besturen van een vrachtwagen is niet een van die vaardigheden die je kunt leren door met een muis te spelen.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>