Honderden vrachtwagens in Duitsland zijn gemanipuleerd om geld te besparen door uitlaatgasbehandelingssystemen uit te schakelen. En de Duitse autoriteiten hebben gewaarschuwd dat er nog veel meer frauderende voertuigen op de Europese wegen kunnen zijn.
Van de 13.000 vrachtwagens die vorig jaar op Duitse wegen werden gecontroleerd, hadden er 300 ‘defecte’ AdBlue-filtersystemen. Alleen al in augustus werd ontdekt dat bij 84 van deze defecten opzettelijk was geknoeid.
Apparaten die de uitlaatgasbehandelingssystemen deactiveren, kosten ongeveer € 100. Ze stellen bedrijven in staat om enorme besparingen te realiseren (tot een derde van de kosten van het besturen van een vrachtwagen), maar ze betekenen ook dat de vrachtwagen schadelijke verontreinigende stoffen uitstoot.
De andere uitdaging is dat deze apparaten steeds kleiner worden – en dus moeilijker te herkennen zijn.
Bewijzen van deze apparaten zijn ook ergens anders in Europa ontdekt, met name in Spanje.