De EU wil de CO2-uitstoot verminderen en richt zich nu op de uitstoot van vrachtwagens om dat doel te bereiken. Als gevolg hiervan zullen fabrikanten vanaf 1 januari 2019 de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van nieuwe vrachtwagens moeten aangeven.
Het zal geen verrassing zijn dat de Europese Commissie zich richt op zware voertuigen. Ongeveer 25% van de CO2-uitstoot wordt geproduceerd door vrachtwagens, bussen en touringcars – een cijfer dat zal blijven stijgen als er geen actie wordt ondernomen.
De EU streeft ernaar om de CO2-uitstoot in de transport tegen 2050 met 60% te verminderen, dus er zijn effectieve maatregelen nodig om de uitstoot van alle voertuigen te verminderen.
Tot nu toe waren de wetgeving methoden voor het meten van de CO2-uitstoot relatief onsamenhangend. Dit betekende dat het vrijwel onmogelijk was om de voertuigprestaties te vergelijken of meer energiezuinige voertuigen te introduceren.
Volgens de nieuwe regelgeving zal een simulatietool – de berekeningstool voor het energieverbruik van voertuigen (VECTO) – unieke gegevens voor elk nieuw geproduceerd voertuig meten en aangeven, waardoor de transparantie van het brandstofverbruik van zware voertuigen in heel Europa toeneemt.
Milieubewustzijn is iets wat vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven polariseert, maar het gaat niet weg. Of we het nu leuk vinden of niet, we zijn allemaal op weg naar een ‘groenere’, meer duurzame toekomst.