Op 14 september 2020 is de trajectcontrole op de N333 tussen Steenwijk en Blokzijl van start gegaan. Alle overtredingen van de maximumsnelheid op dit traject zullen automatisch bij het Centraal Justitieel Incassobureau terechtkomen. Overtreders ontvangen daarna een flinke boete. Dit is inmiddels het zesde van de twintig geplande trajectcontrolesystemen op N-wegen die vanaf 2020 van start zijn gegaan of zullen gaan.
De verkeersveiligheid verbeteren
Zoals op vrijwel alle N-wegen geldt ook op de N333 een maximumsnelheid van 80 km per uur. Vaak wordt deze snelheid echter overtreden. Uit onderzoek is gebleken dat er relatief veel ongelukken gebeuren op N-wegen waar te hard wordt gereden. Uit recente cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat zelfs 20% van de verkeersdoden vallen op wegen met een snelheidslimiet van 80 km per uur. Om de verkeersveiligheid op deze wegen te verbeteren, is besloten om op diverse N-wegen in Nederland met trajectcontrole te beginnen.
Trajectcontrole 24 uur per dag
In plaats van een enkele meting om de snelheid van een voertuig te bepalen, gaat het bij trajectcontrole om de gemiddelde gemeten snelheid tussen twee meetpunten. Die twee meetpunten vormen het traject. Trajectcontrole is meestal in beide richtingen. Daarnaast is trajectcontrole 24 uur per dag actief. Dat betekent dat de pakkans van overtreders heel groot is. Kortom, op een N-weg met trajectcontrole kun je je maar beter aan de maximumsnelheid houden. Ook als je haast hebt.
Twintig N-wegen krijgen of hebben trajectcontrole
In februari van dit jaar is begonnen met de aanleg van trajectcontrole op de eerste N-weg van dit project, de N414 tussen Eembrugge en Bunschoten. Dit is de eerste van twintig N-wegen in Nederland die uitgekozen zijn. Andere N-wegen die nu al trajectcontrole hebben, zijn de N787, N639, N351 en N706. Daar is per september dus de N333 bij gekomen. Uiteindelijk zullen er in de loop van de komende tijd nog veertien N-wegen met trajectcontrole aan dit lijstje worden toegevoegd.
Het totale lijstje van N-wegen die trajectcontrole hebben of zeer binnenkort krijgen:
N9 tussen de Burgervlotbrug en Sint Maartensvlogbrug (70 km/u)
N11 tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk (100 km/u)
N201 Uithoorn (80 km/u)
N205 tussen de N207 en N232 (100 km/u)
N230 Zuilense ring (100 km/u)
N253 Rondweg Sluis (80 km/u)
N256 Zeelandbrug (80 km/u)
N261 Tilburg (100 km/u)
N270 tussen Venray en Ysselsteyn (80 km/u)
N275 tussen Blerick en Nederweert (80 km/u)
N277 Ysselsteyn en Zeeland (80 km/u)
N325 Arnhem (Pleijroute) (80 km/u)
N333 tussen Steenwijk en Blokzijl (80 km/u)
N351 tussen Wolvega en Oosterwolde (80 km/u)
N381 tussen Drachten en Donkerbroek (80 km/u)
N414 tussen Eembrugge en Bunschoten (80 km/u)
N564 tussen Weert en de Belgische grens (80 km/u)
N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau (80 km/u)
N706 tussen de A27 en Lelystad Airport (80 km/u)
N787 tussen Brummen en Eerbeek (80 km/u)