Aangezien e-commerce steeds meer technologie gebruikt, is het geen verrassing dat deze technologieën hun weg naar de toeleveringsketen zijn ingeslagen.
Hoe meer detailhandelaren hun service niveaus kunnen verhogen met automatisering, hoe meer zij verderop in de toeleveringsketen moeten zorgen dat ze aan de verwachtingen kunnen voldoen.
Maar is de transportindustrie klaar voor een digitale transformatie?
Als het gaat voldoen aan deze toenemende verwachtingen, dan moet de vrachtvervoer industrie eerst de belangrijkste uitdagingen aanpakken. Een goede plek om te beginnen is de low-tech oplossingen waar de industrie vaak zo zwaar op vertrouwt: het overmatig gebruik van bewijs van levering (PoD’s) of trage communicatie via bijvoorbeeld telefoon of e-mail.
Volgens een onderzoek van PwC kan 10% van de productiebedrijven worden aangemerkt als digitale kampioen, terwijl ongeveer tweederde nog moet beginnen met zijn digitale transformatie of dit inefficiënt doet.
Overal in de toeleveringsketen zien we dat bedrijven moeite hebben om manieren te bedenken om technologieën in hun bedrijfsmodellen te integreren. Voor niet-digital natives kan dit bijzonder lastig zijn. Voeg hier stijgende kosten en verwachtingen van de klant aan toe en leiders van toeleveringsketens worden geconfronteerd met toenemende druk om te digitaliseren.
Je hoeft alleen maar te kijken naar het Amazon Prime-lidmaatschap (momenteel goed voor ongeveer 60% van het klantenbestand van het bedrijf) om de omvang van het probleem te zien. Meer klanten verwachten een levertijd van twee dagen – en de transportsector heeft de technologie nodig om de uitdaging aan te gaan.
Maar hoewel de situatie de lat hoger legt voor degenen in de vrachtvervoer industrie en de bredere toeleveringsketen, biedt dit ook kansen. Nieuwe spelers die in staat zijn om een gat in de markt te ontdekken dat klaar is om gevuld te worden met technologie zoals AI, hebben veel te winnen.
De digitalisatie trends in de transportsector zijn versneld door nieuwe startups die innovatieve, technisch gestuurde oplossingen bieden. Ontruck is een van die startups.
Door de toepassing van AI en technologie in de toeleveringsketen, kan Ontruck waarde creëren voor bedrijven in de gehele toeleveringsketen. Het bedrijf verhoogt de transparantie binnen de sector en biedt vervoerders meer autonomie om gelijke tred te houden met de vraag.
Ontruck geeft kleine vervoerders de technologie die ze nodig hebben om hun eigen operaties te beheren. Dit eenvoudig te gebruiken platform laat zien hoe digital natives in staat zijn om de kloof in de industrie te overbruggen om de digitale transformatie van minder digitaal ontwikkelde bedrijven te ondersteunen.
Digitale transformatie kan eraan komen, maar afgezien van technologie, het belangrijkste in de vrachtvervoer industrie zijn de 7J’s: het juiste product, in de juiste hoeveelheid, bij de juiste klant, in de juiste staat, op de juiste plaats, op het juiste moment en juiste kosten.
Als de truckindustrie niet levert – al dan niet gedigitaliseerd – zal de hele toeleveringsketen eronder lijden.