Het verzendbedrijf DHL Parcel is reeds enige tijd geleden overgestapt op de elektrische bestelauto. Inmiddels rijden er zo’n 1400 elektrische DHL bestelauto’s rond. Deze worden primair gebruikt om pakketjes in de woonwijken te bezorgen. Nieuw is dat DHL nu ook drie elektrische bakwagens in gebruik heeft genomen. Deze zullen gebruikt worden voor de bevoorrading van CityHubs. Ook het vervoer van palletzendingen voor zakelijke klanten in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zal vanaf nu geheel elektrisch kunnen gebeuren. Dat is maar goed ook, want in die drie steden gelden steeds strengere milieunormen.
Elektrische vrachtwagens
DHL loopt met de introductie van de elektrische vrachtwagens voor op de implementatie van strengere milieunormen. Die zijn er nu nog niet, maar die komen zeer waarschijnlijk wel. De keuze van DHL is gevallen op de Volvo FL Electric. DHL verwacht met deze vrachtwagen een actieradius van zo’n 240 kilometer te kunnen halen. Daarmee kunnen de afstanden op de trajecten waar deze Volvo specifiek ingezet wordt makkelijk gehaald worden.
HVO-diesel
Naast de drie nieuwe elektrische bakwagens heeft DHL ook nog Volvo FM-trekkers, Volvo FM-bakwagens LZV en Volvo FE-bakwagens die DHL inzet voor de aan- en afvoer van 16 sorteercentra en 140 CityHubs verspreid over Nederland. Deze circa 200 voertuigen hebben een laag brandstofverbruik en rijden bijna allemaal op HVO-diesel. Over langere afstanden is volledig elektrisch vervoer voor DHL nog een stap te ver. Het alternatief waar zij voor gekozen hebben is HVO-diesel. Dit is een plantaardige, niet-fossiele brandstof. Deze dieselvariant zorgt voor 90% minder uitstoot dan reguliere diesel.
Keuze
Bij de keuze van de nieuwe elektrische bakwagens zijn de chauffeurs van DHL betrokken geweest. Zij konden verschillende modellen uittesten. Bij de keuze speelden onder andere de extra’s waarmee de vrachtauto’s zijn uitgerust een rol. Zo is in het hedendaagse drukke verkeer een goed zichtveld zeer belangrijk. In de cabine van de Volvo FL Electric zitten extra ramen voor een beter overzicht en minder dode hoeken. Ook zijn de trucks voorzien van een camerasysteem waarmee een 270-graden beeld rond de truck mogelijk is.