Een jury met journalisten van 24 Europese landen had in 2019 voor de vijfde keer (!) de Mercedes-Benz Actros verkozen tot International Truck of the Year. Het leek wel alsof er nooit meer een andere vrachtwagen voor deze award in aanmerking zou komen. Maar voor 2021 bleek er toch nog een andere ster aan het firmament te zijn verschenen. De MAN TGX is recent de uitgeroepen tot International Best Truck van 2021.
Criteria voor de International Truck of the Year Award 2021
De jury hanteert ‘innovatie’ als belangrijkste criterium voor deze verkiezing. De truck van het jaar is de vrachtwagen die de grootste bijdrage heeft geleverd aan innovatie op het gebied van rendabiliteit, emissie, veiligheid, rijgevoel en comfort. De jury koos dit jaar de nieuwe MAN TGX vanwege zijn goede prestaties op het gebied van rijcomfort, werk- en leefomstandigheden, veiligheid, brandstofefficiency, connectiviteit, innovatieve diensten en ergonomische bediening.
Het comfort van de vrachtwagenchauffeur
De nieuwe MAN-truckgeneratie is ontworpen met het comfort van de vrachtwagenchauffeur duidelijk voor ogen. Dat geldt zeker ook voor de winnaar van International Truck of the Year Award 2021. Deze truck is optimaal ingericht om meerdere dagen achter elkaar onderweg te kunnen zijn. In de cabine van de MAN TGX zijn mooie materialen gebruikt en prettige kleuren, maar het geheel blijft natuurlijk wel robuust.
Innovatieve truck
Diverse innovatieve systemen, zoals de ondersteuning bij bocht- en rijstrookverandering, de Lane Return Assist, en assistentie bij het rijden in files, maken van de MAN TGX een vrachtwagen die het, volgens de jury, de chauffeur gemakkelijk maakt. Tevens zorgen die innovatieve systemen ervoor dat de verkeersveiligheid verbetert. Al met al is de winnaar van de International Truck of the Year Award 2021 volgens de jury een bij uitstek toekomstgerichte vrachtwagen.
International Truck of the Year Award
De International Truck of the Year Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een truck die gedurende de afgelopen twaalf maanden op de markt is gekomen. Behalve criteria wat betreft technische innovaties speelt ook de bijdrage van de winnaar aan een duurzame ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg een rol bij de toekenning van deze prijs.
De International Truck of the Year werd in 1977 bedacht door de Britse journalist en redacteur Pat Kennett van Truck magazine. Inmiddels zijn het 24 juryleden van vooraanstaande tijdschriften voor bedrijfswagens in heel Europa die jaarlijks bepalen welke vrachtwagen de prijs heeft verdiend.