De realiteit van een no-deal Brexit blijft op de loer liggen en de onzekerheid begint zijn tol te eisen. Elke industrie is aan het bepalen wat de impact zal zijn van zo’n uitkomst en er bestaat op dit moment onduidelijkheid over het EU-wegverkeer.
Een waarschuwing werd uitgegeven dat Britse bestuurders en transporteurs mogelijk nieuwe vergunningen en kentekenbewijzen nodig zullen hebben om in Europa te kunnen rijden na Brexit. Het VK heeft namelijk een verdrag van de VN getekend betreffende het wegverkeer. Een verdrag dat ze eerder hadden vermeden vanwege al de rompslomp. Hoe ironisch.
De ‘Freight Transport Association’ (FTA) heeft naar de Premier van het VK geschreven en verzocht of er snel tot een akkoord gekomen kan worden betreffende de opzet en de tijdschema’s van UK-EU handelsbetrekkingen.
Een woordvoerder van de FTA (representeert alle sectoren van de logistieke sector van het VK) zei: “Britse bedrijven hebben genoeg van al het gepraat. Er moet nu een concrete oplossing komen zodat degenen die goederen en diensten naar het buitenland vervoeren plannen kunnen maken voor een post-Brexit toekomst”.
Het wetsvoorstel voor Transportvergunningen en Trailer Registratie, dat op dit moment verwerkt wordt door het Parlement van het VK, zal enige duidelijkheid geven over de aard en het bereik van de vereiste vergunningen. De uitkomst van het wetsvoorstel moet echter nog vastgesteld worden.
De gelimiteerde hoeveelheid vergunningen die beschikbaar zijn voor Britse vrachtwagenchauffeurs dreigen een groot probleem te worden wanneer er geen alternatieve oplossing gevonden kan worden. Op dit moment zijn er elk jaar tussen de 103 en 1224 vergunningen beschikbaar om meer dan 300.000 ritten te dekken die door ongeveer 75.000 vrachtwagens van het VK worden gemaakt. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te weten dat die cijfers niet overeenkomen.
De combinatie van Brexit, geavanceerde technologie en andere verstorende factoren creëert een onzekere toekomst voor de transportsector van het VK.
Wat zal volgens jou de uitkomst zijn? En waarom zijn de vrachtwagenchauffeurs er voornamelijk de dupe van?
Theo
De Britten hebben zich altijd al (speciaal) gevoeld en wilden allerhande uitzonderingen op de europese regelgeving die vooral voordelig voor hen moesten zijn,
Nu dreigt dat het uit de eeg stappen waarschijnlijk onvoordelig voor hen zal zijn, hebben ze nog geen lering getrokken uit het verleden en proberen nog steeds hun wil op te leggen aan anderen !
De tijd van Brittain rules the World is voorbij! Goede handelsbetrekkingen oke, maar dan wel gelijkwaardige uitgangs- punten.