Volgens een nieuwe enquête is minder dan een kwart van de wagenparkbeheerders van wie de vrachtwagens in Londen rijden, helemaal klaar voor de aankomende vergunningsregeling voor zware vrachtwagens.
De Direct Vision Standard (DVS) en veiligheidsvergunning regeling vereisen dat alle vrachtwagens met een bruto voertuiggewicht van meer dan 12 ton aan de minimumnormen voldoen betreffende hoe goed de bestuurder door het raam van de cabine kan kijken.
Door de uitbraak van Covid-19 hebben wagenparkbeheerders meer tijd gekregen om hun voertuigen op peil te brengen en zal de handhaving van de nieuwe Transport for London (TfL) -regeling op zijn vroegst in maart 2021 beginnen.
Uit een onderzoek onder 700 wagenparkbeheerders bleek echter dat slechts 22,2% van de bedrijven in Groot-Londen en 20,1% van de bedrijven in het buitenland zei dat al hun voertuigen klaar waren.
Ongeveer 36,9% van de in Londen gevestigde bedrijven zei dat geen van hun voertuigen klaar was, en 39,1% van de niet-Londense bedrijven was het daarmee eens, volgens de CameraMatics-enquête.
Safe System
De regeling is gericht op het verbeteren van de veiligheid van voetgangers, fietsers, motorrijders en andere weggebruikers. Het bestrijkt Groot-Londen en geldt 24 uur per dag, elke dag van het jaar. Het aanvragen van een vergunning is gratis.
Voertuigen worden beoordeeld en krijgen een sterbeoordeling. In eerste instantie hebben ze een beoordeling van één ster nodig om een vergunning te krijgen, maar tegen 2024 zal dit tot drie sterren oplopen.
Voertuigen kunnen achteraf worden uitgerust met een goedgekeurd Safe System van verschillende fabrikanten.
Vrachtwagens die de regeling overtreden, zullen een boete van maximaal £ 550 of € 600 krijgen.
Handhaving
Steve Warne, technisch directeur van CameraMatics, zei: “Sommige operators zullen merken dat hun voertuigen al aan de eisen voldoen en dat ze gewoon online hun vergunning moeten aanvragen, maar anderen krijgen een beoordeling van nul sterren.”
“Hij vervolgde: “Ik zou er bij bedrijven op aan willen dringen om dit niet tot het laatste moment te laten wachten. Maart 2021 en de handhaving van de nieuwe regels zijn er voordat we het weten en de aanloop naar de feestdagen is altijd een drukke tijd voor de vracht- en logistieke sector.”
Denk je dat jouw vrachtwagens klaar zijn voor de nieuwe DVS-regeling?