Updates van de EU-regels voor vrachtvervoer zijn door leden van het Europees Parlement zonder de voorgestelde wijzigingen ondertekend. Een aantal landen in Midden- en Oost-Europa had op wijzigingen in het hervormingspakket aangedrongen, maar hun verzoeken zijn afgewezen.
Het Parlement en de Raad hadden in december 2019 een politiek akkoord bereikt, maar voordat het een onderdeel van de EU-wetgeving kon worden, moest het door het Parlement worden goedgekeurd. Dat is nu gebeurd: de drie besluiten zijn aangenomen en de wijzigingen zijn verworpen.
De hervormingen zijn op het creëren van eerlijke concurrentie tussen operators gericht, evenals op het verbeteren van de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de chauffeur.
De gesprekken, die drie jaar hebben geduurd, hebben op een aanzienlijke kloof tussen de oostelijke en westelijke landen van Europa gewezen.
De drie besluiten die het hebben gehaald waren: detachering van chauffeurs (aangenomen met 469 stemmen voor en 218 tegen), cabotage (513 voor en 174 tegen); en rijtijd (524 voor en 162 tegen).