De overheid van Frankrijk heeft bevestigd dat de maximumsnelheid op landwegen van 90 km/h naar 80 km/h zal gaan. Deze verandering zal op 1 juli 2018 in werking treden en het hoort bij een groter plan om plattelandswegen veiliger te maken en om vervuiling te reduceren.
Het zal in eerste instantie om een proefperiode van 2 jaar gaan en de wegen die erdoor beïnvloedt zullen worden zijn de autowegen en de secundaire wegen die geen middenberm hebben. Als het aantal verkeersslachtoffers na die twee jaar niet is afgenomen, kunnen er verdere aanpassingen worden aangebracht.
Deze aanpassing is dan misschien wel ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar niet iedereen is het ermee eens. In een open brief vroegen de hoofden van 28 afdelingen in Frankrijk aan Minister-President Edouard Philippe of hij het plan kon laten vallen. Er werd een afzonderlijke beoordeling van wegen voorgesteld, waarbij de wegen met de hoogste ongevallencijfers de focus zullen zijn.
Ook het publiek is het niet met de beslissing eens. Frankrijk heeft een sterke traditie van revolutie en in navolging daarvan heeft de oppositie momentum gekregen. Eerder deze maand organiseerden motorrijders en automobilisten protesten en waren ze verantwoordelijk voor wegversperringen in verschillende steden en dorpen in het land.
In 2016 vielen er 3469 doden in het verkeer in Frankrijk.
Volgens een peiling van YouGov gelooft 67% van de Franse bevolking dat een verlaging van de maximumsnelheid ineffectief zal zijn. Een studie van het BVA uit 2015 gaf aan dat 75% van de bevolking toegeeft dat ze zich niet aan de maximumsnelheid houden.
Ik ondersteun deze verandering op elke weg als de hoeveelheid ongeduldige bestuurders erdoor afneemt.
Wat denk jij? Zal een verlaging van de maximumsnelheid voor veiligere wegen en geduldigere bestuurders zorgen?