Een nieuw rapport suggereert dat de inkomsten in wegtransport in Europa in 2020 als gevolg van de impact van het coronavirus met maar liefst € 63 miljard zouden kunnen dalen.
Volgens bevindingen van het rapport van de International Road Transport Union (IRU) – COVID-19 Impacts on the Road Transport Industry – kan de pandemie de ondergang van veel vrachtwagenbedrijven over het hele continent betekenen.
Voor velen is dat een grote zorg, omdat de angst is dat faillissementen op lange termijn een negatieve invloed op het verkeer van mensen en goederen zullen hebben.
Anderen proberen zich op de positieve punten te concentreren. Aangezien de Europese vrachtsector zo gefragmenteerd is, is het onwaarschijnlijk dat de impact van die sluitingen nieuwe concurrentie zal creëren of de dynamiek te sterk zal veranderen.
En er is meer goed nieuws. Hoewel de tarieven voor het wegvervoer in juni van dit jaar met 14,3% zijn gedaald in vergelijking met juni 2019, zijn de tarieven vanaf mei met 3% gestegen. Dit duidt op meer stabiliteit naarmate we de volgende fase van de Covid-19-crisis ingaan.
€ 63 miljard is een enorm bedrag, hoe je het ook bekijkt. Het gaat er nu om de balans tussen vraag en aanbod weer op de rails te krijgen.