Volgens nieuwe gegevens begint het risicovolle rijgedrag van de commerciële wagenparken van het VK terug te keren naar het pre-Covid-niveau.
Lytx, aanbieder van videotelematica, zei dat het risicovolle rijgedrag in de eerste drie weken van de lockdown dramatisch was gedaald, maar nu weer is gestegen. Het is echter nog steeds niet zo hoog als voordat de pandemie begon.
Lytx vergeleek anonieme klantgegevens van de periode van 27 april tot 31 mei met gegevens van de eerste drie weken van de lockdown. Het toonde aan dat er een toename was van 49% bij bestuurders die geen veiligheidsgordel droegen, 43% bij bestuurders die een handheld-apparaat zoals een mobiele telefoon gebruikten, en een toename van 36% bij roken, terwijl ze de leiding over een voertuig hadden.
Stress bij de bestuurder
Het bedrijf gaf de stress van de lockdown de schuld voor deze stijging. Het zei dat verhoogde druk om essentiële goederen te leveren, plus afleiding thuis, een van de factoren was die hun tol van commerciële chauffeurs eisten.
Damian Penney, vice-president van Lytx Europe, zei: ”Hoewel chauffeurs vaak seizoenspieken zullen ervaren, zijn internetbestellingen en thuisbezorgingen toegenomen naarmate mensen zich aan de lockdown houden.
“Dit in combinatie met verminderde chauffeursaantallen als gevolg van zelfisolatie of ziekte, heeft tot meer druk geleidt voor degenen die onderweg zijn. Het is niet verwonderlijk dat de gegevens suggereren dat deze extra spanning bij sommige bestuurders mogelijk een andere focus heeft veroorzaakt. ”
Training op afstand
De gegevens zijn ontleend aan de Britse rijrisicodatabase van Lytx, die betrekking heeft op openbare en particuliere wagenparken in de sectoren doorvoer, pakketten, distributie en dienstverlening.
Het kan alarmerend nieuws zijn voor managers die momenteel op zoek zijn om hun volledige wagenpark weer op de weg te krijgen naarmate de lockdown afneemt.
De heer Penney suggereerde dat, terwijl het momenteel moeilijk is om chauffeurs persoonlijke veiligheidstraining te geven, managers zich tot trainingsopties op afstand zouden kunnen wenden om het bewustzijn van gevaarlijke gewoonten te vergroten.
Is het je opgevallen dat de rijgewoonten op de Britse wegen veranderen naarmate de lockdown afneemt?