De EU heeft ambitieuze CO2-emissie doelstellingen voorgesteld, maar zonder de oplaad- en tankinfrastructuur voor elektrische en alternatief aangedreven vrachtwagens kunnen die doelen mogelijk niet worden behaald.
Volgens gegevens van de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA), zullen deze doelstellingen alleen worden bereikt als er een snelle en massale opname van nul- en lage emissie vrachtwagens is. Het wijst er ook op dat er momenteel geen duidelijk plan is voor de uitvoering van de benodigde infrastructuur. De ACEA schat dat er langs de snelwegen van de EU tegen 2025-2030 ten minste 6.000 oplaadpunten met hoog vermogen voor etrucks nodig zijn. Dit aantal komt bovenop de 20.000 ‘gewone’ oplaadpunten die voor vrachtwagens zijn vereist. ACEA-secretaris-generaal Erik Jonnaert verklaarde: “Het schokkende feit is dat er tegenwoordig niet één enkel openbaar oplaadpunt is voor langeafstandstransporten.”
Terwijl we hoog vermogen oplaadpunten voor elektrische auto’s langs onze snelwegen zien, zijn deze niet geschikt voor vrachtwagens. Het is een vergelijkbare situatie met de bestaande infrastructuur voor waterstof, CNG en LNG-aangedreven vrachtwagens.
Het is duidelijk dat we CO2-emissie doelstellingen moeten vaststellen, maar er moet meer aandacht worden besteed aan de praktische aspecten om ze te behalen.