Het blijft een terugkerende nieuwsbericht. Vrachtwagen ramt een viaduct. Truck komt vast te zitten onder een brug. Vrachtwagen komt klem te zitten in een tunnel. Dit soort incidenten komen heel vaak voor. Het inschatten van de hoogte van de eigen truck is blijkbaar nog altijd lastig voor sommige chauffeurs. Het vastlopen van te hoge vrachtwagens kost per jaar enkele miljoenen euro’s. Dit komt niet alleen door schade aan de vrachtwagens en de bruggen, viaducten en tunnels. Deze incidenten zorgen ook voor extra files.
Oorzaken van verkeerde inschattingen
Uit onderzoek is gebleken dat in de meeste gevallen van vastlopende trucks een buitenlandse chauffeur de veroorzaker is van het incident. Dit komt meestal omdat diegene niet goed bekend is met de verkeerssituatie. Ook kan het voorkomen dat de Nederlandse waarschuwingsborden niet goed begrepen worden. Maar het kan eigenlijk iedere chauffeur overkomen. Als iemand even niet goed oplet of als je er sprake is van verouderde informatie in het gebruikte navigatiesysteem, kan ook een truck met een Nederlandse chauffeur vast komen te zitten.
Wegwerkzaamheden
Soms kan de chauffeur er helemaal niets aan doen. Bijvoorbeeld als bij wegwerkzaamheden een nieuwe laag asfalt op het wegdek in de tunnel of onder het viaduct zorgt voor een paar centimeter minder hoogte. Dat kan net het verschil maken tussen doorrijden of vastzitten. Ineens blijkt een tunnel waar een vrachtwagen altijd probleemloos doorheen kon rijden toch te laag. Dit is een veelvuldig gezien probleem bij vrachtwagenchauffeurs die altijd dezelfde route rijden. Zij letten vaak niet meer op de borden en zien dus niet dat er wijzigingen zijn aangebracht.
Aansprakelijkheid
Ook particulieren die een bijvoorbeeld een bestelbusje huren, lopen veel kans om ergens vast komen te zitten. Zij hebben meestal geen idee van de hoogte van de bestelbus. Daarnaast zijn ze gewend met hun auto altijd overal zonder problemen onderdoor te kunnen rijden. De veroorzaker van het incident is in principe altijd aansprakelijk voor de schade. Als de veroorzaker niet te achterhalen is, draait de Rijkswaterstaat op voor de schade.