In tegenstelling tot lichte voertuigen heeft de sector voor bedrijfsvoertuigen het emissieschandaal grotendeels voorkomen. Er is echter een toenemende politieke druk om de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen te reguleren.
De uitstoot van vrachtwagens, bussen en touringcars zijn goed voor 25% van de uitstoot van het wegvervoer in Europa. Als gevolg hiervan hebben alle grote vrachtwagenfabrikanten ofwel een geëlektrificeerde aanbieding gepland staan voor productie of een concept dicht bij de productie.
Verschillende bekende namen in de VS (waaronder FedEx en Budweiser) tonen serieuze interesse in elektrische voertuigen – en ook in Europa is het een vergelijkbaar verhaal.
Maar met een groeiend bewustzijn van de klimaatverandering, kunnen we niet anders dan ons afvragen of deze merken gewoon proberen om milieubewust te lijken, of dat er daadwerkelijk een economisch basis is ontstaan voor geëlektrificeerde vrachtwagens.
De batterijtechnologie blijft ongeschikt voor verre afstanden. En hoewel waterstof de extra afstand biedt, ontbreekt de infrastructuur om te voldoen aan de behoeften van het vrachtvervoer.
De belangrijkste uitdaging voor wagenparkbeheerders die een economisch haalbare oplossing voor CO2-uitstoot willen vinden, is het vinden van geschikte technologie. Maar met meer elektrische aanbiedingen op handelsbeurzen voor bedrijfsvoertuigen gaat dat misschien wel veranderen…