Wanneer was de laatste keer dat je een medebestuurder iets stoms achter het stuur zag doen?
Slechte vrachtwagenchauffeurs zijn op onze wegen een realiteit. Er zijn er niet veel, maar er is maar één slechte chauffeur voor nodig om heel wat chaos te creëren. Over de gevolgen wil je niet eens nadenken.
Maar in plaats van te mopperen dat slechte chauffeurs de rest van ons een slechte naam geven (ook al doen ze dat echt), moeten we een deel van de oplossing zijn. De beste manier om dit te doen is door op roekeloos, gevaarlijk gedrag te letten.
Afgeleid autorijden is de vloek van veel van onze levens. Vrachtwagenchauffeurs die vinden dat het OK is om tijdens het rijden hun telefoon vast te houden, hebben het bij het verkeerde eind. Elke bestuurder die een telefoon vasthoudt, scrolt, sms’t, reikt of belt, krijgt met hoge boetes te maken – en terecht.
En laat me niet eens beginnen over bestuurders die denken dat het een goed idee is om een film achter het stuur te bekijken…
Ik vermoed dat sommigen misschien beweren dat de snelheidsbeperkende functie op vrachtwagens ervoor zorgt dat het een langzamere en minder interessante rit is. Ik zou zeggen dat elke bestuurder verantwoordelijk is voor zijn eigen acties – en dat ze de consequenties moeten dragen.
Ik zou ook zeggen dat het nog een ander voorbeeld is van hoe geavanceerde technologie (een goed voorbeeld is zelfrijdende vrachtwagens) ons uiteindelijk allemaal zal verwoesten.
Maar ik dwaal af…
Een ander voorbeeld van slecht rijden met een vrachtwagen is te hard rijden. Ik heb het niet over te hard rijden op snelwegen – snelheidsbeperkende technologie helpt daarbij. Ik bedoel vrachtwagens die te hard rijden voor de huidige wegomstandigheden, file of gebied.
Op de ene manier kunnen vrachtwagenbedrijven krijgen waar ze voor betaald hebben. Omdat het loon niet hoog is, zullen bedrijven moeite hebben om professioneel toptalent aan te trekken. Het tekort aan chauffeurs is een ander probleem, waardoor vloten minder selectief moeten zijn over wie ze inhuren.
Maar er is geen goed excuus voor slecht rijden.
De trieste waarheid is dat mensen zich niet alle goede vrachtwagenchauffeurs herinneren die ze dagelijks op de weg tegenkomen. Maar ze zullen zich altijd die ene roekeloze vrachtwagenchauffeur herinneren die andere weggebruikers in gevaar bracht.
Dus dat laat alleen de vraag: wat te doen met deze slechte chauffeurs?
De beste manier van handelen is om gevaarlijke bestuurders te rapporteren en onszelf eraan te herinneren dat de meeste vrachtwagenchauffeurs die er zijn uitstekende chauffeurs zijn en geweldig werk verrichten.
Wat doe je als je een slechte chauffeur achter het stuur ziet?