Een aantal Nederlandse ondernemingen, kennisinstellingen en brancheverenigingen hebben besloten om samen te gaan werken. Het gaat hier om het nieuwe innovatieprogramma Battery Competence Center. Onder de samenwerkende partijen zijn DAF Trucks, VDL en Damen Shipyards. Het doel van de samenwerking is om meer kennis en competenties op te bouwen op het gebied van batterijtechnologie. Op die manier hoopt men de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie te versterken. Een groot deel van de betrokken partijen en innovatieve start-ups in batterijtechnologie is te vinden in de regio Eindhoven.
Batterijtechnologie
Om van de energietransitie ook in de transportsector een succes te maken, is innovatieve batterijtechnologie nodig. Bedrijven zoals DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards zijn al langer druk bezig met de ontwikkeling van elektrische voer- en vaartuigen. Daar zijn krachtige batterijen bij nodig. Het nieuwe Battery Competence Center wil kennis opdoen om te kunnen werken aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor bussen, trucks en schepen. Daarnaast wil dit nieuwe samenwerkingsverband batterijpakketten in Nederland gaan assembleren Op die manier wordt Nederland minder afhankelijk van buitenlandse leveranciers van batterijen.
Serieproductie
In het eerste project van het Battery Competence Center zullen prototypen van batterijpakketten worden ontwikkeld. Deze batterijen kunnen de deelnemende partijen vervolgens in hun voer- en vaartuigen gebruiken. Een bedrijf als VDL gebruikt op dit moment nog batterijpakketten die zijn aangeleverd door partners uit Azië voor zijn elektrische voertuigen. De assemblage van voertuigspecifieke batterijpakketten in eigen land heeft voor dit bedrijf grote voordelen. De kennis van de samenwerkende bedrijven op het gebied van geautomatiseerde serieproductielijnen kan gebruikt worden bij het assembleren van de batterijen. Dat geldt ook voor de ervaringen als gebruiker van deze batterijpakketten.
Subsidie
Het project waar de Battery Competence Center onder valt wordt deels gefinancierd door € 2,4 miljoen van het subsidieprogramma React-EU en van de provincie Noord-Brabant. Ook is er een eigen inbreng van in totaal € 2,3 miljoen van de deelnemende partijen. Het doel van dit project is het versnellen en verbeteren van batterijtechnologie. Daarmee zal de transportsector weer een stukje duurzamer worden.