Share This Post

Hoofdartikels

Anatomie van een vrachtwagenband

Anatomie van een vrachtwagenband

Sponsored by  

Despite its traditional appearance, a truck tire is so much more than just a circle of vulcanized rubber. The numerous high-quality composites of a truck tire are made of several materials and are one of the most complex auxiliary parts of a truck. The proportion of materials used to make a tire (including rubber, fillers and other components) depends on the desired performance targets that are expected from a particular tire.

After the components or the belt have been mixed, they are then cut or extruded into profiled individual components, after which the belt is built up from the inside out. From there, the tires are cured to give their desired and final shape, including the tread pattern and the sidewall markings. All tires undergo a complete tactile inspection, X-ray and uniformity check before they go into storage and subsequent sale on the market.

Chris Westland , technical specialist at Apollo Tires , explains how truck tires are constructed, which ultimately ensures high-quality performance. 

Tread : the tread of a tire is the part that comes in direct contact with the road surface and provides the necessary grip to maneuver the vehicle. The design of the tread depends on the axle position and the application type. The tread base and cushion are located directly below the tread compound layer and help minimize the temperature of the tire.

Belts : a series of steel belts under the tread serve a number of purposes, help stabilize the tread, reduce deformation when the tire moves over the ground, resist puncture and improve the structural integrity of the tire. 

Spoelbandage: Aan de uiteinden van de werkende riemen op een band vind je rubber vulmiddel, ontworpen om de krachten te verminderen die op de riemuiteinden inwerken wanneer een band in gebruik is. 

Schouderblokken: Schouderkblokken zijn geronde rubberen strips die op de carrosserielaag onder de riemuiteinden worden gevonden. Ze helpen om de contouren van de riem te bepalen en isoleren de carrosserielaag van de randen van de riem.

Parelbundel: Parelbundel vormt een zeer sterke eenheid waardoor een opgeblazen band perfect op een velg past. Gemaakt door wikkelingen met een hoge treksterkte geïsoleerd in rubber, ze fungeren als het anker van de band, waardoor deze op de rand op zijn plaats blijft en tegen trekkrachten bestand is.

Top: een rubberen profiel dat zich boven de parelbundel bevindt, wordt de zachte top genoemd. Het zorgt voor een soepele overgang van het stijve hielgebied naar de flexibele zijwand.

Zijwand: de zijwand verhoogt het comfort en de zijstabiliteit. Het oppervlak van de zijwand is gemarkeerd met informatie over de belasting en snelheid, maximale opblaasdruk en merk / productnaam.

Carrosserielaag: de carrosserielaag geeft een band zijn structurele sterkte, zijn vermogen om luchtdruk te bevatten, zijn doorbuigingseigenschappen en biedt een impactweerstand tegen de zijwand. Deze lagen brengen alle belasting, rij-, rem- en stuurkrachten over tussen het wiel en het loopvlak van de band.

Binnenvoering: de binnenvoering heeft een zeer lage doorlatendheid, waardoor diffusie van lucht en vocht door de structuur van de band wordt voorkomen. 

Velglint: de rubberen laag tussen de carrosserielaag en de velg staat bekend als de velglint. Het staat in direct contact met de velg en is ontworpen om montage en demontage te weerstaan.

Chafer: De strook draad die rond de velgflank in het hielgebied wordt geplaatst, wordt de chafer genoemd. Het doel is om het hielgebied te beschermen tegen beschadiging tijdens het monteren en demonteren en de effecten van schuren tussen het wiel en de hiel van de band te verminderen.

Find the right tire for your truck with Apollo’s tire finder . Search by vehicle and size to help your truck “Go to the end”  

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>