Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik heb een haat-liefdeverhouding met Amazon. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat ze het winkelen hebben vergemakkelijkt, maar ik haat de houding die ze hebben ten aanzien van bedrijfsbelasting.
Wat het bedrijf bereikt heeft, kan echter niet ontkend worden. De dagelijkse transacties van Amazon liggen volgens sommige schattingen rond de drie miljoen. Er gingen dus enkele wenkbrauwen omhoog toen het slechtst bewaarde geheim binnen het vrachtvervoer eindelijk uitkwam. Amazon breidt zijn bereik uit naar het transport en de logistiek.
Vorig jaar bracht Amazon Relay out. Relay is een app waarmee chauffeurs door middel van een QR code kunnen inchecken bij magazijnen zonder dat ze een badge of papierwerk hoeven te laten zien.
Amazon Flex, een kruising tussen een pizza bezorgdienst en de leverdienst van Uber, hoopt chauffeurs te kunnen werven met de slogan: ‘Wees je eigen baas: verdien veel geld, bezorg de goederen wanneer jij dat wilt’. Eerder dit jaar werden de plannen van Amazon eindelijk bevestigd toen er een bezorgdienst in Los Angeles werd gestart.
Recentelijk hebben de bedrijfsleiders van DHL en Maersk hun zorgen geuit over Amazon. Ze gaven toe dat het bedrijf een concurrent zou kunnen worden binnen de logistieke sector.
Het komt niet als een verrassing dat Amazon zich bezig wil gaan houden met het vrachtvervoer. Wanneer ze de toeleveringsketen in zijn geheel beheersen kunnen ze de flexibiliteit en de efficiëntie processen verbeteren en de toegang tot gegevens vergroten. Ik heb het onbehagelijke gevoel dat ze precies datgene zullen krijgen wat ze willen hebben.
Wat vind jij van Amazons entree in het vrachtvervoer?