The idea of having a voice assistant in house was dismissed by many only five years ago. Now it is common to ask Alexa, Siri or Cortana to switch the TV to a different channel, switch on the kettle or adjust the lighting. The next logical home for this technology is the motor vehicle.
But will it remove distractions and will drivers be able to concentrate on the road or just add a distraction to it?
That is the challenge for manufacturers when they start transporting the technology to the road. The other is to encourage truck drivers to buy a voice assistant as a company in the cabin.
Of course, car manufacturers are the first to get moving. Infiniti, the luxury car division of Japanese car manufacturer Nissan, has just introduced Idris, their new artificial intelligence-led virtual assistant, built to answer any questions drivers might have about their operation.
Idris, a chatbot, communicates via text messaging and learns through experience, to provide a higher level of customer support, Infiniti said in a statement.
Amazon’s Alexa go-to assistant
Hyundai and Kia are expected to be the next manufacturers to transport vehicles with an AI-powered voice assistant, whose next-generation cars are expected to be in the forecourt by 2019
Hyundai en Kia zouden SoundHound hebben benaderd om de AI-assistent te ontwikkelen. SoundHound heeft een eigen stemassistent gebouwd, genaamd Hound, die deel zal uitmaken van de basis voor de ‘Intelligente Persoonlijke Agent‘.
De agent maakt gebruik van kalenders, kaart platforms en andere services om zowel te reageren als te anticiperen op de behoeften van de gebruiker. Het kan zelfs op basis van de verkeersomstandigheden, de beste tijd voorstellen om van het depot te vertrekken.
Nissan, BMW, Toyota en MINI werken ondertussen samen met Amazon om de Alexa-stemassistent in hun voertuigen op te nemen.
De in-car stemassistent van Toyota kan net zo slim zijn om stuurprogramma’s van aangesloten smart home-apparaten te besturen, evenals een routebeschrijving te geven en verkeersupdates te ontvangen.
Geen zorgen over het verkeerd verstaan
Het enige dat mensen van de technologie afzet, is echter dat ze verkeerd begrepen of verkeerd verstaan worden. Op de weg kan dat op zijn best gezien frustrerend zijn, in het slechtste geval gevaarlijk. Wat als de stemassistent een oproep onjuist interpreteert als zijnde een routebeschrijving, zal dat ertoe leiden dat bestuurders een hand van het stuur gaan halen en naar de handmatige bediening grijpen?
Het Duitse elektronicabedrijf Bosch houdt vol dat de technologie geen enkel probleem heeft om een aantal verschillende accenten en dialecten te begrijpen.
“Zeg wat je wilt zeggen, zoals je het wilt zeggen, Bosch zet een stemassistent in de auto die de chauffeur net zo goed begrijpt als een andere persoon dat zou kunnen“, zegt Bosch.
Bosch is convinced that the speech recognition system understands natural sentence structures and can handle accents and dialects from more than 30 countries of the world.
” The talented linguist Casey speaks a British, American, New Zealand or Australian dialect, after more than a decade of work has been invested in the development of voice control, ” the company added.
One day in a truck near you …
Truck manufacturers will be the next with their voice assistants. But the technology can be harder to sell to truck drivers, who are not interested or need help. Or can you get used to having someone with you to talk to while you travel through the country?