Terwijl je door Europa reist, realiseer je je al snel dat de verkeersregels van land tot land verschillen.
Sommige van deze verkeersregels kunnen ervoor zorgen dat je je achter je oren krabt. Het is bijvoorbeeld illegaal om in het VK tussen 23.00 en 07.00 uur te toeteren. Wie weet wat je moet doen als je je claxon nodig hebt om een ongeluk te voorkomen? En het is in landen zoals Bulgarije, Wit-Rusland en Rusland illegaal om een vuile auto te besturen.
Maar andere regels zijn logischer en kunnen worden gebruikt om de verkeersveiligheid op het continent te verbeteren.
Hier zijn zes verkeersregels die bestuurders, voetgangers en het milieu kunnen helpen beschermen.
- constante koplampen
In sommige Scandinavische landen moeten bestuurders altijd hun koplampen aan hebben tijdens het rijden. Dit maakt voertuigen beter zichtbaar en is vooral nuttig tijdens de donkere, vochtige wintermaanden.
- Niet stoppen op snelwegen
Op de Duitse autobahn is het illegaal voor bestuurders om te stoppen, zelfs als een voertuig zonder benzine komt te staan (het wordt gezien als nalatigheid van de bestuurder). Met meer voertuigen op onze wegen, zou dit een goede regel zijn om in elk land aan te nemen.
- Niet eten achter het stuur
Op Cyprus is het illegaal om tijdens het rijden te eten. Snacks achter het stuur is in andere delen van Europa gebruikelijk, maar het is veiliger om twee handen aan het stuur te hebben dan één. Op Cyprus zijn bestuurders ook wettelijk verplicht om te allen tijde hun ogen op de weg te houden om onnodige afleiding te voorkomen. We hebben allemaal chauffeurs gezien die het kunnen gebruiken om die regel wat beter te volgen.
- Culturele restrictiezones
In Italië mogen automobilisten niet rijden waar ze willen. Specifieke historische locaties vereisen dat bestuurders een speciale vergunning hebben om daar een voertuig te gebruiken. Als andere landen zouden volgen, dan zou er minder file zijn rond populaire culturele plekken, minder lawaai en minder luchtvervuiling in onze steden.
- Een ademanalysator bij je hebben
Franse wetgevers hebben een verordening aangenomen die vereist dat automobilisten te allen tijde een ademanalysator in hun voertuigen moeten hebben. Dit betekent dat bestuurders kunnen controleren of ze al dan niet achter het stuur mogen zitten. Alles wat rijden onder invloed vermindert en levens redt, krijgt een grote duim van me.
- Achteruitrij-gevarenlicht
Bestuurders in Slovenië moeten hun gevarenlicht gebruiken bij het achteruitrijden – iets wat het aantal achteruitrij ongevallen ook in andere landen zou kunnen verminderen.
Zijn er verkeersregels waarvan je wilt dat ze door meer landen worden aangenomen?