Momenteel vindt er enorm veel verandering plaats in het vrachtvervoer. Het is geen gemakkelijke taak om deze trends bij te houden, maar dat weerhoud industrie-experts en analisten er niet van om hun best te doen.
Hier volgt een korte samenvatting van de veranderingen en trends die we in 2019 kunnen verwachten.
1. E-commerce blijft de lat hoger leggen
Het traditionele distributiemodel voor bakstenen en mortel winkels wordt langzaam vervangen door het e-commerce vervulling model. Het resultaat is een systeem dat snellere transittijden en nauwkeurigere ophaal- en levertijden vereist. Wanneer mensen praten over het effect dat dit heeft op het vrachtvervoer, wordt alles van een grotere “last-mile” vraag tot drones genoemd. Het is voldoende om te zeggen dat de impact van e-commerce op toeleveringsketens activiteiten nog maar net begint.
2. Elektrische voertuigen zijn onderweg
De meeste mensen hebben geaccepteerd dat elektrische voertuigen deel uit gaan maken van de toekomst van de industrie. Er kan nog wel wat discussie zijn over de kosten van het gebruik van deze voertuigen, maar de meesten zijn het erover eens dat ze in totaal voor lagere kosten zorgen. De uitdaging is nu om de technologie en infrastructuur te ontwikkelen om langere afstanden mogelijk te maken. De oplossing zou kunnen komen in de vorm van een elektrische/autonome hybride voertuig.
3. Technologie zal de industrie blijven transformeren
Lang geleden zouden risicokapitaalmaatschappijen logistieke bedrijven over het hoofd zien. Dat is niet langer het geval. Tegenwoordig concurreren risicokapitaalmaatschappijen met elkaar om bedrijven te financieren die op zoek zijn naar technologie in de bredere transportruimte. De opkomende technologieën die de meeste drukte veroorzaken, zijn echter die zich richten op het automatiseren van arbeidsintensieve processen zoals vracht afstemming, netwerkoptimalisatie, wagenparkbeheer, verzending en chauffeurs beheer.
4. Opslag is er een om in de gaten te houden
E-commerce leidt tot enorme veranderingen in de opslagsector. In sommige landen merken we dat opslagruimte duurder is dan kantoorruimte. Omdat klanten bijna-onmiddellijke levertijden verwachten, is het essentieel dat producten zich in stedelijke gebieden bevinden. Magazijnen hebben te maken met hun eigen tekort aan werknemers, dus we kunnen geautomatiseerde magazijnen verwachten voordat we zien dat geautomatiseerde voertuigen gemeengoed worden.
5. Veranderend gedrag
Terwijl we ons door 2019 verplaatsen moeten verladers en vervoerders flexibel zijn. Naarmate de druk stijgt voor verladers (vooral degenen die niet bekend staan om hun vriendelijkheid), zullen we een verandering in het gedrag gaan zien. Vanuit het oogpunt van een vervoerder, zolang vraag en aanbod ongeveer blijven zoals het is, kunnen vervoerders selectiever worden in het bedrijf waar ze mee in zee gaan. Verladers die voortdurend chauffeurs laten wachten, kunnen bijvoorbeeld de laan uitvliegen.
Tijd is immers geld.
Welke trends verwacht je te zien als het jaar vordert?