Share This Post

Hoofdartikels

5 feiten over het vrachtvervoer

5 feiten over het vrachtvervoer

Vrachtwagens zijn de levensader van ons bestaan. Ze zorgen voor voedsel in de schappen, benzine bij de pompen en bouwmaterialen naar bouwplaatsen.

Maar dat hoef ik niet aan een stel vrachtwagenchauffeurs te vertellen. Er is veel dat je al weet over het vrachtvervoer, maar er zijn ook veel die je misschien niet weet.

Hier zijn een paar feiten die je misschien zullen verbazen over een branche die je zo goed kent.

  1. Hoeveel brandstof verbruikt een vrachtwagen?

De gemiddelde auto verbruikt ongeveer 2200 liter brandstof per jaar. Maar een grote vrachtwagen kan gemakkelijk ongeveer 90.000 liters verbruiken. (Dat is 40 keer meer, fyi). De snelheid waarmee een vrachtwagen rijdt, speelt ook een rol: een vrachtwagen met 120 km/u verbruikt bijvoorbeeld 27% meer brandstof dan een vrachtwagen met een snelheid van 100 km u.

  1. Wat krijgen vrachtwagens een ongeluk?

Voordat ABS bij vrachtwagens verplicht werd gesteld, waren incidenten met het scharen van een vrachtwagen veel hoger. Tegenwoordig zijn de gevaarlijkste ongevallen degene waarbij een vrachtwagen kantelt. Deze ongevallen komen niet vaak voor, maar in het algemeen komt dit, omdat de vrachtwagen over een los oppervlak heeft gereden en de bestuurder het stuur teveel corrigeert.

  1. Hoeveel vrouwen besturen vrachtwagens?

In het VK is ongeveer 1% van de vrachtwagenchauffeurs vrouw, in de VS is dat meer richting de 6%. Waar je ter wereld ook bent, vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs zijn een minderheid. Dat is jammer, omdat de statistieken ons laten zien dat ze betere chauffeurs zijn dan hun mannelijke collega’s.

  1. Welke artikelen worden het meest vervoerd?

De meest voorkomende groepen producten die over de hele wereld worden vervoerd, zijn:

  • Voedsel, drank en tabak
  • Landbouw, de bosbouw en de visserij
  • Kleding
  • Bouwmaterialen
  • Voertuigen
  • Gevaarlijke stoffen
  1. Moeten we enthousiast worden over Tesla?

Elon Musk is een lachertje, vooral wat betreft enkele van zijn opmerkingen over AI. Hij is een man die blij is met controverse en meer dan zijn deel van de fouten heeft gemaakt, maar hij doet veel op het gebied van elektrische voertuigen. En het ding dat we moeten onthouden is dat er zeker een plek is voor elektrische voertuigen – Tesla of anderszins in de wereld. Hij probeert het ene niet door het andere te vervangen, maar denkt dat er ruimte is voor beide. We zeggen het niet graag, maar hij heeft gelijk.

Heb je feiten over de vrachtwagenindustrie die je wilt delen? We horen ze graag.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>