Of je nu een advocaat of een vrachtwagenchauffeur bent, sociale media maken deel uit van ons leven.
Waar vroeger CB-zendapparatuur werd gebruikt om vrachtwagenchauffeurs met de rest van de wereld te verbinden, stellen vandaag Instagram, Twitter, Facebook en Snapchat chauffeurs in staat om grapjes te maken, te klagen, sympathiseren en ruzie te maken met anderen – en tegelijkertijd hun ervaringen onderweg te documenteren.
Ongeacht je mening over het privacybeleid van Facebook (of beter gezegd, het gebrek eraan), als je nog niet bij een platform voor sociale media bent aangemeld, dan wil je dit misschien overwegen. En wel hierom…
1 Bestrijdt gevoelens van eenzaamheid
Sociale media maken ons eenzaam, zeggen de krantenkoppen. Ik zeg: probeer dat eens aan een vrachtwagenchauffeur te vertellen. Hoewel te veel tijd op Facebook voor sommige mensen de eenzaamheid zou kunnen vergroten, als je net de laatste tien uur achter het stuur van een vrachtwagen hebt doorgebracht, kun je met sociale media contact houden met dierbaren en daarmee de eenzaamheid op afstand houden.
2 In contact blijven met vrienden en familie
Het meest voor de hand liggende voordeel van het gebruik van sociale media is dat het je helpt om op de hoogte te blijven van alles wat er thuis gebeurt. Het weken achtereen doorbrengen op de weg kan zijn tol eisen. Maar voeg een platform toe waarmee je foto’s, berichten en video’s kunt plaatsen (en daarvoor in de plaats berichten van anderen kunt zien) en ineens voel je je een beetje meer verbonden. Het enige dat je nodig hebt, is een wifi verbinding.
3 Ontmoet en netwerk met andere vrachtwagenchauffeurs
Je kunt niet alleen contact houden met bestaande vrienden, maar je kunt ook nieuwe vrienden maken, met name, collega vrachtwagenchauffeurs. Je kunt deelnemen aan groepen op sociale mediasites of je aanmelden voor sites die speciaal zijn ontworpen met vrachtwagenchauffeurs in gedachten. Zodra je deel uitmaakt van een online groep of community, kun je chatten over wat je maar op je hart hebt met mensen die precies weten hoe het is om chauffeur te zijn.
Praten met diegenen die de levensstijl van het vrachtvervoer begrijpen, kan het moreel bevorderen. En als de dingen tegen zitten, dan zul je zeker anderen vinden die een vergelijkbare ervaring hebben gehad en woorden van advies of ondersteuning kunnen bieden.
4 Verdien er geld mee
Sommige chauffeurs hebben een groot publiek op sociale media opgebouwd. Ze hebben hun eigen online persoonlijkheid gecreëerd en vertellen interessante, boeiende verhalen over hun tijd op de weg. Met voldoende mensen die jou volgen, creëer je in wezen een online merk – een merk dat het potentieel heeft om, om te worden gezet in geld…
Natuurlijk, voor al het goede dat het met zich meebrengt, zijn er ook nadelen. Je hebt controle over wat je zegt en als je het verkeerde ding zegt, kan dat consequenties hebben.
De regels zijn: praat nooit slecht over klanten of het bedrijf waar je voor; plaats nooit inhoud die je eigen veiligheid of de veiligheid van degenen om je heen in het gedrang brengt; en probeer altijd een compleet beeld van de industrie te schetsen, waarbij goede ervaringen met slechte worden vermengd.
Houd ervan of haat het, sociale media heeft zijn voordelen. Maar onthoud, wat je ook plaatst, iemand zal ernaar kijken…